Wydział Realizacji Budżetu
Dyrektor Wydziału: Wioletta Ogonowska
Tel: (29) 679 54 30 pokój nr 13
Stanowiska w ramach wydziału:
- ds. księgowości - tel. (29) 679 54 49, 679 54 48, 679 54 44
- ds. wymiaru podatków i opłat lokalnych - tel. (29) 679 54 29, 679 54 47
- ds. płac - tel. (29) 679 54 46
Wydział Realizacji Budżetu realizuje powierzone zadnia w ramach funkcjonujących w jego strukturze Referatów zadaniowych. Wydział prowadzi sprawy związane z gospodarką budżetową i finansową, wymiarem i poborem zobowiązań pieniężnych oraz czuwaniem nad zapewnieniem dyscypliny finansowej, a w szczególności:
1. W zakresie realizacji budżetu realizowane są zadania:
1) opracowywanie projektu budżetu Miasta oraz przychodów i rozchodów budżetowych;
2) ustalanie projektu szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetowych oraz wskaźników wiążących fundusz wynagrodzeń;
3) analiza planów finansowych prowadzonych przez Miasto jednostek budżetowych;
4) realizacja zadań w zakresie wykonania dochodów i wydatków budżetowych oraz podejmowania działań zmierzających do ich prawidłowej realizacji;
5) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych na rzecz poprawy efektywności wykorzystania środków budżetowych oraz pozyskiwania dodatkowych wpływów budżetowych;
6) opracowywanie projektów aktów prawnych w sprawie zmian w budżecie wprowadzonych przez RM;
7) dokonywanie okresowych ocen realizacji dochodów i wydatków budżetowych;
8) czuwanie nad prawidłową realizacją dochodów i wydatków przez podległe jednostki oraz nad zachowaniem równowagi budżetowej w budżecie Miasta;
9) prowadzenie rachunkowości budżetowej i funduszy celowych;
10) sporządzanie sprawozdań i informacji z wykonania budżetu;
11) prowadzenie rachunkowości zobowiązań pieniężnych oraz podatków i opłat lokalnych w zakresie przypisów, odpisów wpłat i zwrotów (przerachowań);
12) kontrola spłaty należności od podatków i terminowe wszczynanie postępowania zmierzającego do przymusowego ściągania należności;
13) obsługa finansowo - księgowa Urzędu, kompletowanie dokumentów oraz prowadzenie ewidencji księgowej;
14) współdziałanie z urzędami skarbowymi w zakresie planowania i wykonywania dochodów Miasta oraz realizacji egzekucji administracyjnej zaległości podatkowych;
15) współdziałanie z ubezpieczycielami, bankami oraz innymi jednostkami, instytucjami i organizacjami w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami;
16) pobieranie podatku od środków transportowych;
17) prowadzenie ewidencji sprzedaży do celów rozliczania podatku od towarów i usług;
18) windykacja należności budżetowych z tytułu sprzedaży mienia komunalnego, dzierżaw i usług;
19) umarzanie środków trwałych Urzędu, prowadzenie ewidencji gruntów i pozostałych środków trwałych oraz ich amortyzacja;
20) naliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych, jego ewidencjonowanie i rozliczanie, wystawianie deklaracji PIT;
21) dokonywanie wymiaru poszczególnych należności wchodzących w skład łącznego zobowiązania pieniężnego dla indywidualnych gospodarstw rolnych, założenie i prowadzenie rejestru wymiarowego dla tej grupy podatników;
22) zakładanie i prowadzenie ksiąg gospodarczych (karty gospodarstw, karty nieruchomości) oraz dokumentacji;
23) nadzór nad prawidłowością i terminowością dokonanego wymiaru podatku rolnego i leśnego pobieranego poza łącznym zobowiązaniem pieniężnym przez osoby prawne;
24) załatwianie odwołań oraz podań o ulgi, obniżki i umorzenia z tytułu zobowiązań pieniężnych od rolników, podatków i opłat lokalnych;
25) przygotowanie projektów uchwał Rady Miasta dotyczących ustalenia stawek oraz zwolnień, ulg i obniżek w zakresie podatków i opłat lokalnych;
26) obsługa finansowa funduszy i innych zobowiązań wynikających z pozyskania tych środków od Unii Europejskiej.
2. W zakresie działania Referatu ds. księgowości realizowane są zadania:
1) prowadzenie rachunkowości budżetu Miasta;
2) planowanie finansowe, w tym: przygotowywanie projektu uchwały budżetowej oraz projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie, przygotowywanie projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej i zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej;
3) sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości budżetowej na podstawie jednostkowych sprawozdań podległych jednostek i zakładów budżetowych;
4) sporządzanie sprawozdań i informacji z wykonania budżetu Miasta;
5) sporządzanie bilansów łącznych i bilansu skonsolidowanego;
6) nadzór finansowy nad Miejskimi jednostkami organizacyjnymi, w szczególności poprzez udział w prowadzonych kontrolach finansowych, monitoring realizacji dochodów i wydatków, analizę składanych przez jednostki sprawozdań;
7) obsługa finansowo – księgowa Urzędu;
8) sporządzanie list płac na podstawie dokumentów kadrowych oraz ewidencji do celów podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenie społeczne;
9) wydawanie zaświadczeń o wynagrodzeniach, zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniach do celów emerytalnych oraz zaświadczeń o ubezpieczeniu;
10) wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w zakresie zgłaszania i wyrejestrowywania z ubezpieczeń społecznych lub zdrowotnych pracowników i uprawnionych członków ich rodzin;
11) sporządzanie i wysyłanie deklaracji dotyczących składek na PFRON;
12) prowadzenie ewidencji środków trwałych w celu ustalenia rocznego odpisu amortyzacji;
13) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
14) rozliczanie opłaty targowej;
15) sporządzanie sprawozdań z wykonywania dochodów, wydatków i wypłaconych wynagrodzeń Urzędu;
16) prowadzenie ewidencji sprzedaży i zakupów w celu rozliczenia podatku od towarów i usług VAT;
17) rozliczanie dotacji udzielonych z budżetu Miasta podmiotom zaliczanym i nie zaliczanym do sektora finansów publicznych;
18) wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, określonych odrębną ustawą;
19) realizacja innych zadań wynikających z ustawy o finansach publicznych.
3. W zakresie działania Referatu ds. podatków i opłat lokalnych realizowane są zadania:
1) ustalenie i pobór podatków i opłat – w zakresie nieprzypisanym do innych wydziałów;
2) prowadzenie rachunkowości zobowiązań pieniężnych oraz podatków i opłat lokalnych w zakresie przypisów, odpisów wpłat i zwrotów (przerachowań);
3) kontrola spłaty należności od podatków i terminowe wszczynanie postępowania zmierzającego do przymusowego ściągania należności;
4) kierowanie spraw do egzekucji finansowej i księgowej;
5) współdziałanie z urzędami skarbowymi w zakresie planowania i wykonywania dochodów Miasta oraz realizacji egzekucji administracyjnej zaległości podatkowych;
6) windykacja należności budżetowych z tytułu sprzedaży mienia komunalnego, dzierżaw i usług;
7) prowadzenie spraw z zakresu pomocy publicznej;
8) wydawanie decyzji w sprawie zwrotu podatku akcyzowego od paliwa rolniczego;
9) sprawozdawczość z zakresu podatków i opłat lokalnych oraz pomocy publicznej;
10) załatwianie odwołań od podań o ulgi, obniżki i umorzenia z tytułu zobowiązań pieniężnych, w tym z tytułu podatków i opłat lokalnych;
11) kontrola prawidłowości ustalania wymiaru należności od osób fizycznych i prawnych stanowiących dochód gminy;
12) przygotowywanie projektów uchwał dotyczących określenia wysokości stawek podatków i opłat lokalnych;
13) wykonywanie innych zadań zleconych przez Burmistrza, w tym stała współpraca ze wszystkimi Komórkami organizacyjnymi Urzędu oraz Miejskimi jednostkami organizacyjnymi w sprawach dotyczących zakresu działania Wydziału.

