Wydział Realizacji Budżetu

Dyrektor Wydziału: Wioletta Ogonowska

Tel: (29) 679 54 30 pokój nr 13

Stanowiska w ramach wydziału:

  • ds. księgowości - tel. (29) 679 54 49, 679 54 48, 679 54 44
  • ds. wymiaru podatków i opłat lokalnych - tel. (29) 679 54 29, 679 54 47
  • ds. płac - tel. (29) 679 54 46

Wydział Realizacji Budżetu realizuje powierzone zadnia w ramach funkcjonujących w jego strukturze Referatów zadaniowych. Wydział prowadzi sprawy związane z gospodarką budżetową i finansową, wymiarem i poborem zobowiązań pieniężnych oraz czuwaniem nad zapewnieniem dyscypliny finansowej, a w szczególności:

1. W zakresie realizacji budżetu realizowane są zadania:

1) opracowywanie projektu budżetu Miasta oraz przychodów i rozchodów budżetowych;

2) ustalanie projektu szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetowych oraz wskaźników wiążących fundusz wynagrodzeń;

3) analiza planów finansowych prowadzonych przez Miasto jednostek budżetowych;

4) realizacja zadań w zakresie wykonania dochodów i wydatków budżetowych oraz podejmowania działań zmierzających do ich prawidłowej realizacji;

5) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych na rzecz poprawy efektywności wykorzystania środków budżetowych oraz pozyskiwania dodatkowych wpływów budżetowych;

6) opracowywanie projektów aktów prawnych w sprawie zmian w budżecie wprowadzonych przez RM;

7) dokonywanie okresowych ocen realizacji dochodów i wydatków budżetowych;

8) czuwanie nad prawidłową realizacją dochodów i wydatków przez podległe jednostki oraz nad zachowaniem równowagi budżetowej w budżecie Miasta;

9) prowadzenie rachunkowości budżetowej i funduszy celowych;

10) sporządzanie sprawozdań i informacji z wykonania budżetu;

11) prowadzenie rachunkowości zobowiązań pieniężnych oraz podatków i opłat lokalnych w zakresie przypisów, odpisów wpłat i zwrotów (przerachowań);

12) kontrola spłaty należności od podatków i terminowe wszczynanie postępowania zmierzającego do przymusowego ściągania należności;

13) obsługa finansowo - księgowa Urzędu, kompletowanie dokumentów oraz prowadzenie ewidencji księgowej;

14) współdziałanie z urzędami skarbowymi w zakresie planowania i wykonywania dochodów Miasta oraz realizacji egzekucji administracyjnej zaległości podatkowych;

15) współdziałanie z ubezpieczycielami, bankami oraz innymi jednostkami, instytucjami i organizacjami w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami;

16) pobieranie podatku od środków transportowych;

17) prowadzenie ewidencji sprzedaży do celów rozliczania podatku od towarów i usług;

18) windykacja należności budżetowych z tytułu sprzedaży mienia komunalnego, dzierżaw i usług;

19) umarzanie środków trwałych Urzędu, prowadzenie ewidencji gruntów i pozostałych środków trwałych oraz ich amortyzacja;

20) naliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych, jego ewidencjonowanie i rozliczanie, wystawianie deklaracji PIT;

21) dokonywanie wymiaru poszczególnych należności wchodzących w skład łącznego zobowiązania pieniężnego dla indywidualnych gospodarstw rolnych, założenie i prowadzenie rejestru wymiarowego dla tej grupy podatników;

22) zakładanie i prowadzenie ksiąg gospodarczych (karty gospodarstw, karty nieruchomości) oraz dokumentacji;

23) nadzór nad prawidłowością i terminowością dokonanego wymiaru podatku rolnego i leśnego pobieranego poza łącznym zobowiązaniem pieniężnym przez osoby prawne;

24) załatwianie odwołań oraz podań o ulgi, obniżki i umorzenia z tytułu zobowiązań pieniężnych od rolników, podatków i opłat lokalnych;

25) przygotowanie projektów uchwał Rady Miasta dotyczących ustalenia stawek oraz zwolnień, ulg i obniżek w zakresie podatków i opłat lokalnych;

26) obsługa finansowa funduszy i innych zobowiązań wynikających z pozyskania tych środków od Unii Europejskiej.

2. W zakresie działania Referatu ds. księgowości realizowane są zadania:

1) prowadzenie rachunkowości budżetu Miasta;

2) planowanie finansowe, w tym: przygotowywanie projektu uchwały budżetowej oraz projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie, przygotowywanie projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej i zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej;

3) sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości budżetowej na podstawie jednostkowych sprawozdań podległych jednostek i zakładów budżetowych;

4) sporządzanie sprawozdań i informacji z wykonania budżetu Miasta;

5) sporządzanie bilansów łącznych i bilansu skonsolidowanego;

6) nadzór finansowy nad Miejskimi jednostkami organizacyjnymi, w szczególności poprzez udział w prowadzonych kontrolach finansowych, monitoring realizacji dochodów i wydatków, analizę składanych przez jednostki sprawozdań;

7) obsługa finansowo – księgowa Urzędu;

8) sporządzanie list płac na podstawie dokumentów kadrowych oraz ewidencji do celów podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenie społeczne;

9) wydawanie zaświadczeń o wynagrodzeniach, zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniach do celów emerytalnych oraz zaświadczeń o ubezpieczeniu;

10) wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w zakresie zgłaszania i wyrejestrowywania z ubezpieczeń społecznych lub zdrowotnych pracowników i uprawnionych członków ich rodzin;

11) sporządzanie i wysyłanie deklaracji dotyczących składek na PFRON;

12) prowadzenie ewidencji środków trwałych w celu ustalenia rocznego odpisu amortyzacji;

13) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;

14) rozliczanie opłaty targowej;

15) sporządzanie sprawozdań z wykonywania dochodów, wydatków i wypłaconych wynagrodzeń Urzędu;

16) prowadzenie ewidencji sprzedaży i zakupów w celu rozliczenia podatku od towarów i usług VAT;

17) rozliczanie dotacji udzielonych z budżetu Miasta podmiotom zaliczanym i nie zaliczanym do sektora finansów publicznych;

18) wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, określonych odrębną ustawą;

19) realizacja innych zadań wynikających z ustawy o finansach publicznych.

3. W zakresie działania Referatu ds. podatków i opłat lokalnych realizowane są zadania:

1) ustalenie i pobór podatków i opłat – w zakresie nieprzypisanym do innych wydziałów;

2) prowadzenie rachunkowości zobowiązań pieniężnych oraz podatków i opłat lokalnych w zakresie przypisów, odpisów wpłat i zwrotów (przerachowań);

3) kontrola spłaty należności od podatków i terminowe wszczynanie postępowania zmierzającego do przymusowego ściągania należności;

4) kierowanie spraw do egzekucji finansowej i księgowej;

5) współdziałanie z urzędami skarbowymi w zakresie planowania i wykonywania dochodów Miasta oraz realizacji egzekucji administracyjnej zaległości podatkowych;

6) windykacja należności budżetowych z tytułu sprzedaży mienia komunalnego, dzierżaw i usług;

7) prowadzenie spraw z zakresu pomocy publicznej;

8) wydawanie decyzji w sprawie zwrotu podatku akcyzowego od paliwa rolniczego;

9) sprawozdawczość z zakresu podatków i opłat lokalnych oraz pomocy publicznej;

10) załatwianie odwołań od podań o ulgi, obniżki i umorzenia z tytułu zobowiązań pieniężnych, w tym z tytułu podatków i opłat lokalnych;

11) kontrola prawidłowości ustalania wymiaru należności od osób fizycznych i prawnych stanowiących dochód gminy;

12) przygotowywanie projektów uchwał dotyczących określenia wysokości stawek podatków i opłat lokalnych;

13) wykonywanie innych zadań zleconych przez Burmistrza, w tym stała współpraca ze wszystkimi Komórkami organizacyjnymi Urzędu oraz Miejskimi jednostkami organizacyjnymi w sprawach dotyczących zakresu działania Wydziału.

Wytworzył:
Wioletta Ogonowska
(2016-08-31)
Udostępnił:
Ostatnio zmodyfikował:
Dąbkowska Małgorzata
(2025-03-27 09:40:49)