Wydział Rozwoju Gospodarczego
realizuje powierzone zadania w ramach funkcjonujących w jego strukturze Zespołów zadaniowych.
I. Zespół do spraw rozwoju gospodarczego i pozyskiwania funduszy zewnętrznych
realizuje zadania w zakresie:
1) koordynowanie działań związanych z procesem pozyskiwania środków unijnych w Urzędzie Miasta i jednostkach organizacyjnych;
2) podejmowanie współpracy z organami i agendami zarządzającymi i wdrażającymi fundusze pomocowe krajowe i unijne w celu pozyskiwania dodatkowych funduszy dla budżetu Miasta;
3) analizowanie wytycznych krajowych i unijnych dotyczących pozyskiwania środków pomocowych;
4) opracowanie i wdrożenie procedur dotyczących pozyskiwania środków pomocowych dla Urzędu, współpracy przy pozyskiwaniu środków dla jednostek organizacyjnych Miasta, udzielanie informacji o możliwości pozyskania środków dla innych podmiotów z terenu Miasta;
5) monitorowanie informacji z zakresu programów pomocowych unijnych i krajowych, w tym harmonogramów konkursów, wytycznych dla wnioskodawców i ogłoszeń o konkursach;
6) prowadzenie współpracy z Wydziałami Urzędu i miejskimi jednostkami organizacyjnymi w zakresie pozyskiwania dodatkowych funduszy na realizacje zadań Miasta;
7) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu i miejskimi jednostkami organizacyjnymi w zakresie tworzenia i realizacji projektów prospołecznych i informacyjnych;
8) przygotowywanie wniosków aplikacyjnych do funduszy zewnętrznych;
9) występowanie do Wydziałów o przekazanie potrzebnych materiałów i informacji;
10) odpowiednie opracowanie materiałów i informacji przekazanych przez Wydziały;
11) wypełnianie formularzy wniosków;
12) sporządzanie harmonogramu realizacji przedsięwzięcia;
13) sporządzanie budżetu przedsięwzięcia na podstawie kosztorysu inwestorskiego lub wykonawczego;
14) zlecanie i weryfikacja wykonania studiów wykonalności dla zgłoszonych przedsięwzięć;
15) składanie wniosków aplikacyjnych do instytucji pośredniczących, w tym dbanie o utrzymanie wyznaczonych terminów;
16) przekazywanie informacji potrzebnych do przygotowania umowy z wykonawcą i specyfikacji przetargowej;
17) monitorowanie utrzymania trwałości projektów zgodnie z wymogami umów o dofinansowanie;
18) współdziałanie przy opracowywaniu programów rozwojowych Miasta, a w szczególności dokumentów dotyczących strategii rozwoju Miasta;
19) współdziałanie z Zespołem do spraw planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz Zespołem do spraw gospodarki nieruchomościami i mieszkalnictwa przy pracach związanych z wprowadzaniem zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta;
20) współpraca z wydziałami Urzędu oraz instytucjami zewnętrznymi w zakresie opracowania i wykonania projektów będących elementami realizowanej strategii rozwoju Miasta;
21) opracowywanie sprawozdań na temat stanu realizacji strategii i rozwoju, przedstawianie zagrożeń w ich realizacji oraz ewentualnych propozycji modyfikacji;
22) inicjowanie i podejmowanie działań związanych z rozwojem lokalnym, a w szczególności pobudzanie rozwoju społeczno – gospodarczego Miasta;
23) opracowywanie aktualnej informacji o pozyskanych środkach pomocowych z uwzględnieniem jednostek organizacyjnych i spółek Miasta;
24) przyjmowanie i udział w rozpatrywaniu wniosków o realizację zadań publicznych w ramach inicjatywy lokalnej;
25) gromadzenie i analizowanie danych na temat gospodarczego i społecznego rozwoju miasta;
26) obsługa inwestorów zainteresowanych lokowaniem inwestycji na terenach należących do Miasta;
27) inicjowanie i podejmowanie współpracy z przedsiębiorcami w celu podejmowania wspólnych przedsięwzięć sprzyjających rozwojowi gospodarczemu Miasta i wzrostowi jego konkurencyjności;
28) prowadzenie współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy oraz organizacjami i instytucjami gospodarczymi;
29) monitorowanie i stałe informowanie przedsiębiorców, organizacji pozarządowych, jednostek oświatowych, kultury i sportu oraz kościołów o funduszach pomocowych;
30) obsługa aplikacji Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w zakresie wprowadzania i przesyłania do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej danych zawartych we wniosku CEIDG-1 o:
a) wpis,
b) zmianę wpisu,
c) wpis informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej,
d) wpis informacji o wznowieniu działalności gospodarczej,
e) wykreślenie działalności gospodarczej;
31) obsługa archiwalnej Ewidencji Działalności Gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Miasta;
32) prowadzenie postępowań w zakresie wydawania, wygaszania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;
33) przyjmowanie oświadczeń o wartości uzyskanego dochodu ze sprzedaży napojów alkoholowych składanych corocznie przez przedsiębiorców prowadzących sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych oraz wydawanie zaświadczeń potwierdzających dokonanie opłaty za korzystanie z zezwolenia;
34) prowadzenie rejestru wydanych zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych;
35) prowadzenie współpracy z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w sprawie kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;
36) przygotowywanie projektów aktów prawnych w zakresie: liczby oraz usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Miasta; określania dni i godzin otwierania i zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych;
37) udzielanie, odmowa udzielenia, cofanie, zmiana lub stwierdzenie wygaśnięcia licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób na terenie Miasta;
38) prowadzenie ewidencji innych niż hotele obiektów hotelowych (poza obiektami kategoryzowanymi przez Wojewodę);
39) opiniowanie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Miasta;
II. Zespół do spraw inwestycji
realizuje zadania w zakresie:
1) przygotowywanie dokumentów i nadzór merytoryczny nad realizacją płatności za wykonywane zadanie inwestycyjne i remontowe;
2) prawowanie nadzoru inwestorskiego dla zadań inwestycyjnych realizowanych przy udziale mieszkańców w zakresie określonym przepisami prawa, bądź ustalonym w zawartych porozumieniach;
3) analiza i kontrola realizacji umów oraz porozumień dotyczących prowadzonych inwestycji;
4) organizowanie i uczestnictwo w odbiorach zadań inwestycyjnych;
5) końcowe rozliczanie inwestycji oraz przekazywanie dowodem OT lub PT na majątek użytkownika zrealizowanego zadania;
6) organizowanie i przeprowadzanie przeglądów inwestycji w okresie rękojmi i gwarancji oraz rozliczanie zabezpieczenia należytego wykonania przedmiotu umowy;
7) prowadzenie zbioru dokumentów odnośnie realizowanych zadań;
8) współdziałanie z Zespołem ds. rozwoju gospodarczego i pozyskiwania funduszy zewnętrznych w zakresie pozyskiwania źródeł finansowania ze środków pozabudżetowych w tym z Unii Europejskiej dla działań inwestycyjnych, w tym w przygotowywaniu projektów aplikacyjnych;
9) współpraca z Wydziałem Realizacji Budżetu w zakresie zaciągania kredytów na cele inwestycyjne;
10) opracowanie sprawozdań i informacji z realizacji inwestycji drogowych i kapitalnych remontów,
11) określanie danych wyjściowych do projektowania i kosztorysowania;
12) prowadzenie spraw związanych z opracowaniem dokumentacji technicznej wraz z częścią kosztorysową oraz wymaganymi uzgodnieniami;
13) występowanie z wnioskami o udzielenie pozwolenia na budowę;
14) przygotowanie i przekazanie Zespołowi ds. zamówień publicznych wniosków i kompletnej dokumentacji do ogłoszenia i przeprowadzenia przetargów na wykonawstwo robót i usług w zakresie realizowanych inwestycji i remontów;
15) przygotowywanie umów dla planowanych do realizacji zadań inwestycyjnych;
16) uzyskanie niezbędnych dokumentów do rozpoczęcia realizacji zadań inwestycyjnych;
17) przygotowanie do realizacji remontów dróg oraz obiektów kubaturowych,
18) udział w rozpatrywaniu wniosków o realizację zadań inwestycyjnych lub remontowych w ramach inicjatywy lokalnej realizowanych inwestycji miejskich;
19) opracowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zadań realizowanych przez Wydział oraz pomoc merytoryczna w tym zakresie pracownikom innych komórek organizacyjnych Urzędu oraz dyrektorom miejskich jednostek organizacyjnych;
20) realizacja zadań inwestycyjnych i remontowych, w tym realizacja remontów dróg, przyjętych w budżecie Miasta na dany rok;
21) przekazanie placu budowy wykonawcom robót budowlanych;
22) koordynowanie prac inspektorów nadzoru podczas realizacji zadań inwestycyjnych i remontowych;
23) koordynowanie wykonawstwa robót budowlanych;
24) zgłaszanie, zawiadamianie o rozpoczęciu i zakończeniu zadań inwestycyjnych właściwym organom i instytucjom;
25) przyjmowanie wniosków dotyczących realizowanych inwestycji od osób fizycznych, instytucji, radnych i innych podmiotów;
III. Zespół do spraw zamówień publicznych
realizuje zadania w zakresie:
1) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych na podstawie wniosków poszczególnych komórek organizacyjnych urzędu z wyłączeniem miejskich jednostek organizacyjnych;
2) zamieszczanie w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej miasta ogłoszeń o zamówieniu publicznym i specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
3) prowadzenie całości spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych dla zadań finansowanych z budżetu miasta i zlecanych bezpośrednio przez Burmistrza;
4) opracowywanie regulaminu udzielania zamówień publicznych i pracy komisji przetargowej;
5) koordynowanie prac związanych z opracowywaniem specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zadań realizowanych przez Zespół do spraw inwestycji oraz pomoc merytoryczna w tym zakresie pracownikom innych komórek organizacyjnych urzędu oraz dyrektorom miejskich jednostek organizacyjnych;
6) przedkładanie burmistrzowi propozycji w zakresie wyboru trybu zamówienia publicznego;
7) ogłaszanie przetargów i wyników przetargów;
8) przeprowadzanie postępowań o zamówienie publiczne;
9) organizowanie pracy komisji przetargowej oraz czuwanie nad jej prawidłowym przebiegiem;
10) przygotowywanie umów z wykonawcami/dostawcami wyłonionymi w toku postępowania o zamówienie publiczne;
11) opracowywanie sprawozdań oraz informacji z zakresu udzielonych zamówień;
12) prowadzenie rejestru zamówień publicznych i odwołań;
13) występowanie w imieniu miasta do urzędu zamówień publicznych;
14) udzielanie wyjaśnień miejskim jednostkom organizacyjnym w zakresie stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
IV. Zespół do spraw planowania i zagospodarowania przestrzennego
realizuje zadania w zakresie:
1) przygotowywanie dokumentów do sporządzenia oceny aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta, z uwzględnieniem wniosków w sprawie sporządzenia lub zmiany studium;
2) prowadzenie postępowań w procesie sporządzania lub zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania oraz planu miejscowego, w tym w szczególności:
a) zlecanie i monitorowanie opracowywania materiałów planistycznych takich jak: opracowanie ekofizjograficzne, prognoza oddziaływania na środowisko, prognoza skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego lub studium (bądź ich zmiany);
b) przeprowadzanie czynności zapewniających udział społeczeństwa w procesie planistycznym, poprzez podawanie do publicznej wiadomości ogłoszeń: o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego i studium oraz możliwości składania wniosków, o wyłożeniu do publicznego wglądu projektów tych dokumentów i możliwości wnoszenia uwag, w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, a także organizowanie dyskusji publicznych dotyczących przyjętych rozwiązań;
c) przeprowadzanie procesu opiniowania i uzgadniania projektów planu miejscowego i studium przez ustawowo wyznaczone do tego organy i instytucje;
3) uwzględnianie w zagospodarowaniu przestrzennym gminy, zgłaszanych przez właściwe organy wojskowe, ochrony granic i bezpieczeństwa państwa, potrzeb w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa;
4) zasięganie opinii właściwych organów wojskowych, ochrony granic i bezpieczeństwa państwa, dotyczących projektów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz uzgadnianie z w/w organami projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
5) prowadzenie postępowania w sprawie wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego w tym;
a) sprawdzanie zgodności planowanej inwestycji z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
b) uzgadnianie projektu decyzji z niezbędnymi organami oraz stronami postępowania administracyjnego;
6) udostępnianie do wglądu studium i planu miejscowego oraz wydawanie z nich wypisów i wyrysów;
7) prowadzenie rejestru planów miejscowych oraz wniosków o ich sporządzenie lub zmianę, gromadzenie materiałów z nimi związanych, przechowywanie ich oryginałów, w tym uchylonych i nieobowiązujących;
8) ustalanie opłat i odszkodowań związanych ze zmianą wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego oraz opracowywanie co najmniej raz w roku informacji o zgłoszonych żądaniach i wydanych decyzjach w tym zakresie;
9) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem, ustalaniem regulaminu komisji urbanistyczno-architektonicznej oraz zapewnianie jej obsługi administracyjnej;
10) opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województwa i sąsiednich gmin;
11) wykonywanie zadań z zakresu ochrony krajobrazu, w tym:
a) przeprowadzanie analiz z zakresu potrzeby ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń,
b) przeprowadzanie procesów przygotowania projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów i standardów jakościowych,
c) ustalanie kar pieniężnych za nieprzestrzeganie zasad i warunków ustalonych „uchwałą reklamową”;
12) wydawanie zaświadczeń:
a) o zgodności z ustaleniami planu miejscowego budowy obiektu będącego w budowie lub wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę (lub bez wymaganego zgłoszenia bądź pomimo wniesienia sprzeciwu przez właściwy organ),
b) o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami planu miejscowego,
c) o przeznaczeniu nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego miasta,
13) wydawanie wypisów i wyrysów ze studium uwarunkowań i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
14) przygotowywanie opinii o zgodności projektowanych podziałów nieruchomości z ustaleniami planu miejscowego;
15) prowadzenie postępowań dotyczących zatwierdzania podziałów nieruchomości;
16) przeprowadzanie procesów scalenia gruntów oraz zatwierdzanie projektów scalenia i wnioskowanie o wprowadzenie zmian w księgach wieczystych;
17) opiniowanie uznawania lasów za ochronne lub pozbawianie ich tego charakteru;
18) prowadzenie postępowań dotyczących zatwierdzania podziałów nieruchomości;
19) przeprowadzanie procesów scalenia gruntów oraz zatwierdzanie projektów scalenia i wnioskowanie o wprowadzenie zmian w księgach wieczystych;
20) prowadzenie postępowań dotyczących rozgraniczeń nieruchomości;
21) przygotowanie materiałów projektowych i geodezyjnych niezbędnych do nabycia gruntów pod poszerzenie istniejących i projektowanych jezdni w celu nabycia gruntów,
22) prowadzenie ewidencji miejscowości, ulic i adresów oraz ustalanie numerów porządkowych budynków;
23) opiniowanie udzielenia koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż kopalin oraz wydobywania kopalin ze złóż, a także bezzbiornikowego magazynowania substancji i składowania odpadów w górotworze.
V. Zespół do spraw gospodarki nieruchomościami i mieszkalnictwa
realizuje zadania w zakresie:
1) tworzenie gminnego zasobu gruntów na cele rozwojowe Miasta i zorganizowanej działalności inwestycyjnej;
2) prowadzenie ewidencji gminnego zasobu nieruchomości oraz sporządzanie planów wykorzystywania tego zasobu;
3) współdziałanie z biegłymi rzeczoznawcami w sprawach ustalania wartości gruntów, budynków i mieszkań przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste;
4) przygotowywanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę oraz podawanie do publicznej wiadomości informacji o sporządzonych wykazach;
5) prowadzenie postępowań w zakresie sprzedaży, oddawania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, dzierżawę lub najem (w drodze przetargu lub w trybie bezprzetargowym) oraz w zakresie oddawania w trwały zarząd i użyczania nieruchomości miejskich;
6) udział w postępowaniach dotyczących nabywania nieruchomości na rzecz miasta, w tym w drodze zamiany, zasiedzenia i spadkobrania;
7) obciążanie nieruchomości miejskich koniecznymi służebnościami oraz wnioskowanie o ustanowienie takich służebności na rzecz miasta w ciężar nieruchomości innych osób;
8) podejmowanie czynności związanych z ujawnianiem prawa własności i innych praw rzeczowych miasta w księgach wieczystych oraz w katastrze nieruchomości (ewidencji gruntów i budynków);
9) ustalanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego, użytkowania, trwałego zarządu i najmu nieruchomości miejskich;
10) prowadzenie spraw z zakresu rozwiązywania umów użytkowania wieczystego i użytkowania oraz wygaszania trwałego zarządu;
11) przeprowadzanie procesów ustalania i wypłaty odszkodowań za grunty przejęte pod budowę dróg miejskich;
12) przeprowadzanie procesów ustalania opłat adiacenckich;
13) zapewnianie gruntów na potrzeby rodzinnych ogrodów działkowych;
14) prowadzenie postępowań w zakresie przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, w tym także wnioskowanie do Rady Miasta o zastosowanie bonifikaty od opłat za przekształcenie oraz o wyrażenie zgody na odstąpienie od żądania zwrotu udzielonych bonifikat;
15) przygotowywanie dokumentacji dotyczącej ustanawiania odrębnej własności lokali;
16) prowadzenie spraw pierwokupu nieruchomości;
17) współdziałanie z Zespołem ds. Inwestycji w zakresie zwiększania posiadanej bazy lokalowej w ramach budowy budynków mieszkalnych i socjalnych;
18) koordynacja zadań z zakresu bieżącej eksploatacji, remontów, modernizacji budynków i mieszkań oraz prowadzenie w tym zakresie rozliczeń;
19) koordynacja działań związanych z zarządzaniem zasobem mieszkaniowym miasta, w tym lokalami socjalnymi;
20) reprezentowanie miasta, jako właściciela zasobu mieszkaniowego miasta, na podstawie upoważnienia burmistrza, na zebraniach „Wspólnot Mieszkaniowych”;
21) rozpatrywanie wszystkich spraw dotyczących lokali użytkowych stanowiących własność miasta, w tym kierowanie do zawarcia umów najmu;
22) opracowywanie planów i programów dotyczących gospodarki mieszkaniowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
23) opracowywanie zasad tworzenia i gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta oraz kryteriów wyboru osób, z którymi umowy najmu powinny być zawierane w pierwszej kolejności;
24) bieżący nadzór nad prawidłowością zasiedleń i ustaleniem czynszów za lokale mieszkalne i socjalne;
25) przydzielanie lokali mieszkalnych i socjalnych w zasobach komunalnych;
26) przedstawianie propozycji zróżnicowanych stawek czynszu z uwzględnieniem czynników zmieniających jego wysokość.
VI. Zespół do spraw gospodarki komunalnej i utrzymania czystości i porządku
realizuje zadania w zakresie:
1) utrzymanie nawierzchni dróg, chodników, obiektów inżynieryjnych, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą;
2) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu;
3) przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych;
4) koordynacja robót w zakresie remontów i budowy infrastruktury technicznej prowadzonych przez różne podmioty w pasie drogowym dróg urządzonych;
5) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na lokalizację w pasie drogowym obiektów lub urządzeń niezwiązanych z gospodarką lub obsługą ruchu drogowego oraz reklam, na zajęcie pasa drogowego, na umieszczanie urządzeń infrastruktury niezwiązanej z funkcjonowaniem drogi, obiektu budowlanego niezwiązanego z zarządzaniem drogami lub potrzebami ruchu drogowego, na lokalizację lub przebudowę zjazdów z dróg, na przejazdy pojazdów nienormatywnych oraz naliczanie opłat i kar pieniężnych;
6) prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów inżynieryjnych;
7) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych;
8) koordynowanie wykonania robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających;
9) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez użytkowników;
10) wprowadzanie ograniczeń w ruchu drogowym, zamykanie dróg i obiektów mostowych, wyznaczanie objazdów;
11) przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać w następstwie utrzymania dróg;
12) udział w opracowywaniu projektów planów rozwoju sieci drogowej;
13) opracowywanie projektów planów finansowania utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych;
14) przygotowanie propozycji do budżetu miasta w zakresie napraw i bieżącego utrzymania dróg;
15) kontrola remontów bieżących i utrzymania dróg pod kątem zgodności z zakresem rzeczowo – finansowym zawartych umów;
16) gospodarowanie nieruchomościami w pasach drogowych dróg publicznych w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości;
17) współpraca z organami podległymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, organami Wojewody, Starosty oraz Policji w sprawach związanych z utrzymaniem dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych położonych w granicach miasta;
18) współpraca z podmiotami gospodarczymi i osobami fizycznymi oraz instytucjami w sprawach koordynacji i wspólnego finansowania przedsięwzięć modernizacji, ochrony i utrzymania dróg miejskich;
19) pełnienie nadzoru właścicielskiego nad spółkami miasta realizującymi zadania z zakresu gospodarki komunalnej, a w szczególności:
a) w zakresie spraw należących do właściwości zgromadzenia wspólników, w roli którego występuje Burmistrz Miasta;
b) wyposażania spółek miasta w majątek;
c) powoływania członków rad nadzorczych;
d) rozpatrywania uwag i zastrzeżeń dotyczących realizacji zadań przez spółki miasta;
20) prowadzenie spraw dotyczących tworzenia i przystępowania do spółek realizujących zadania z zakresu gospodarki komunalnej należące do zadań Wydziału oraz rozwiązania i występowania z nich;
21) przygotowywanie projektów uchwał rady w sprawie ustalenia cen urzędowych za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym;
22) badanie i analiza potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej zdolności ruchowej;
23) współpraca z podmiotem prowadzącym przewóz osób w publicznym transporcie zbiorowym przy tworzeniu i aktualizacji rozkładów jazdy;
24) prowadzenie spraw związanych z podpisywaniem i realizacją porozumień międzygminnych w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
25) określanie przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest miasto, udostępnionych operatorom i przewoźnikom oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów;
26) określanie przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym nie jest miasto, udostępnionych wszystkim operatorom i przewoźnikom oraz informowanie o stawce opłat za korzystanie z tych obiektów;
27) wydawanie zgody na korzystanie przez operatorów i przewoźników z przystanków komunikacji miejskiej w granicach administracyjnych miasta;
28) przygotowywanie i prowadzenie postępowania zmierzającego do zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
29) prowadzenie spraw związanych z zawieraniem i zmianą umowy z operatorem o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
30) monitorowanie realizacji umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
31) ocena i kontrola realizacji przez operatora usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
32) prowadzenie spraw związanych z finansowaniem usług publicznego transportu zbiorowego;
33) wykonywanie zadań związanych z ubezpieczeniem mienia Miasta oraz prowadzenie spraw w związku z powstałą szkodą lub zniszczeniem ubezpieczonego mienia;
34) dokonywanie okresowych pomiarów natężenia ruchu drogowego;
35) nadzór nad remontami i utrzymaniem wiat przystankowych zlokalizowanych na przystankach komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest miasto oraz położonych na jego obszarze przy drogach publicznych, niezależnie od kategorii tych dróg;
36) oznakowanie ulic i placów tablicami z ich nazwami;
37) gospodarowanie mieniem komunalnym w części dotyczącej dróg wewnętrznych wydzielonych geodezyjnie;
38) koordynacja ”Akcji zima” oraz sprawowanie nadzoru nad jej należytym przebiegiem,
39) nadzór nad utrzymaniem miejskiej sieci oświetlenia ulicznego;
40) prowadzenie spraw z zakresu zatwierdzania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków oraz planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych;
41) opracowywanie decyzji w sprawach zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków;
42) współpraca z ZGK w zakresie opracowania sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych;
43) nadzór nad utrzymaniem miejskiej sieci kanalizacji deszczowej;
44) nadzór na utrzymaniem i eksploatacją urządzeń komunalnych;
45) nadzór nad utrzymaniem i zarządzaniem cmentarzy miejskich;
46) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, utrzymaniem i konserwacją miejskich placów zabaw;
47) nadzór nad utrzymaniem Miejsc Pamięci Narodowej oraz grobów wojennych;
48) wykonywanie należących do właściwości gminy zadań z zakresu ochrony zabytków;
49) współdziałanie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, Wydziałem Organizacji, Spraw Obywatelskich i Promocji, Zespołem Zarządzania Kryzysowego w zakresie konserwacji i restauracji zabytków oraz opracowaniem planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych dla miasta;
50) współdziałanie z Zespołem Zarządzania Kryzysowego w zakresie koordynacji działalności miejskich służb komunalnych w warunkach klęsk żywiołowych i współdziałanie z jednostkami w zakresie usuwania awarii technicznych;
51) nadzór nad funkcjonowaniem targowisk miejskich, w tym egzekwowanie przestrzegania warunków wynikających z regulaminu targowisk oraz zawartych umów w zakresie urządzania i funkcjonowania targowisk;
52) nadzorowanie realizacji zadań stanowiących przedmiot działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej w Ostrowi Mazowieckiej;
53) prowadzenie spraw z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest, w tym pozyskiwanie środków na ten cel;
54) przygotowywanie projektów regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta oraz innych aktów prawa dotyczących gospodarki odpadami i nadzór nad ich stosowaniem;
55) przygotowanie materiałów do przetargu na wybór przedsiębiorcy świadczącego usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych lub odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych i przekazanie do Zespołu ds. zamówień publicznych;
56) prowadzenie spraw w procesie sporządzania projektu planu gospodarki odpadami i jego zmian oraz prowadzenie analiz i sprawozdań z realizacji planu;
57) organizowanie gospodarki odpadami w mieście uwzględniającej selektywne zbieranie odpadów;
58) tworzenie warunków do selektywnej zbiórki i segregacji odpadów oraz poddawania ich procesom odzysku i unieszkodliwiania;
59) opracowywanie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie:
a)opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
b)ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
c)prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części,
60) oraz przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie działalności na świadczenie ww. usług;
61) prowadzenie ewidencji:
a)zbiorników bezodpływowych,
b)przydomowych oczyszczalni ścieków,
c)umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy;
62) przygotowywanie decyzji ustalającej obowiązek uiszczania opłat, ich wysokość, terminy oraz sposoby i terminy udostępniania pojemników lub zbiorników w celu ich opróżnienia, w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, a którzy nie zawarli umów w tym zakresie;
63) przedstawianie propozycji górnych stawek opłat pobieranych od właścicieli nieruchomości w zakresie odbierania odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych;
64) prowadzenie postępowań i przygotowanie projektów decyzji nakazujących usunięcie odpadów z miejsc nieprzystosowanych do ich składowania lub magazynowania;
65) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
66) prowadzenie działań na rzecz utrzymania należytego stanu sanitarno-porządkowego miasta oraz nadzorowanie jednostek i instytucji odpowiedzialnych za ten stan;
67) przyjmowanie od właścicieli nieruchomości deklaracji dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi;
68) przyjmowanie i załatwianie interwencji oraz przeprowadzanie kontroli w zakresie nie- właściwego prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej, gospodarowania odpadami oraz podejmowania stosownych zobowiązań do przestrzegania zasad utrzymania czystości i porządku;
69) nadzorowanie akcji “Sprzątanie Świata".
VII. Zespół do spraw środowiska i rolnictwa
realizuje zadania w zakresie:
1) przygotowywanie informacji o realizacji programów ochrony środowiska,
2) zbieranie oraz analizowanie informacji na temat stanu środowiska naturalnego w mieście;
3) przygotowywanie materiałów do projektów programów i planów dotyczących ochrony środowiska oraz prowadzenie analiz i sprawozdań z ich realizacji;
4) podejmowanie działań zapobiegających zagrożeniom środowiska naturalnego;
5) prowadzenie spraw dotyczących oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć oraz opracowywanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięć;
6) współdziałanie z organizacjami działającymi w zakresie ochrony środowiska i ochrony przyrody;
7) przygotowywanie projektów uchwał Rady, zarządzeń Burmistrza, decyzji administracyjnych oraz prowadzenie kontroli wynikających z przepisów o ochronie środowiska, prawa wodnego i z przepisów określających zasady postępowania z odpadami w zakresie objętym właściwością organów miasta;
8) prowadzenie postępowań w zakresie wydawania zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów;
9) prowadzenie postępowań związanych z wymierzaniem kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew i krzewów;
10) prowadzenie rejestrów pomników przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych oraz zespołów przyrodniczo-krajobrazowych;
11) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie oraz prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie;
12) nadzór nad utrzymaniem i pielęgnacją istniejących terenów zieleni oraz tworzeniem nowych terenów zieleni miejskiej;
13) przyjmowanie i załatwianie interwencji oraz przeprowadzanie kontroli w zakresie zanieczyszczenia powietrza, ponadnormatywnej emisji hałasu, ochrony przyrody, geologii oraz podejmowania stosownych zobowiązań do przestrzegania zasad utrzymania czystości i porządku;
14) prowadzenie rejestru zwierząt egzotycznych;
15) przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie hodowli oraz utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną;
16) przygotowywanie decyzji o odbieraniu zwierząt domowych rażąco zaniedbywanych lub okrutnie traktowanych;
17) opracowywanie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt;
18) współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w zakresie zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom;
19) organizowanie i prowadzenie spisów rolnych i innych badań statystycznych w dziedzinie rolnictwa;
20) prowadzenie kontroli dotrzymywania zakazu uprawy maku i konopi, w tym także przygotowywanie decyzji nakazującej zniszczenie tych upraw;
21) informowanie organów Inspekcji Weterynaryjnej o otrzymaniu zawiadomienia o podejrzeniu wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt;
22) prowadzenie spraw związanych z wyznaczaniem biegłych do wyceny zwierząt ubijanych lub padłych oraz zniszczonych produktów pochodzenia zwierzęcego, w związku z wystąpieniem chorób zakaźnych;
23) informowanie Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa o otrzymaniu zawiadomienia o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia organizmów kwarantannowych;
24) współpraca z Mazowiecką Izbą Rolniczą, w tym przeprowadzanie wyborów do izb rolniczych;
25) współpraca z innymi jednostkami w zakresie rolnictwa;
26) prowadzenie spraw w zakresie klęsk żywiołowych spowodowanych m.in. suszą, gradobiciem, powodzią, huraganem itp.;
27) prowadzenie spraw w zakresie łowiectwa;
28) realizacja zadań wynikających z ustawy o lasach;
29) wydawanie zaświadczeń o pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym w związku z zaliczeniem okresu zatrudnienia w gospodarstwie rolnym.