Urząd Stanu Cywilnego
Zastępca Kierownika: Grażyna Reluga
Tel: (29) 679-54-77 pokój nr 3
Zastępca Kierownika: Beata Rewkowska
Tel: (29) 679-54-39 pokój nr 2a
Ewidencja ludności:
Tel: (29) 679-54-25 pokój nr 4
Tel: (29) 679-54-72 pokój nr 5
Dowody osobiste:
Tel: (29) 679-54-24 pokój nr 4
Akty stanu cywilnego:
Tel: (29) 679-54-37 pokój nr 5
Tel: (29) 679-54-72 pokój nr 5
Do Urzędu Stanu Cywilnego należy:
1) prowadzenie rejestracji stanu cywilnego w systemie elektronicznym:
a) rejestracja urodzenia i występowanie o nadanie numeru PESEL,
b) rejestracja małżeństwa,
c) rejestracja zgonu;
2) prowadzenie akt zbiorowych do sporządzanych aktów urodzeń, małżeństw i zgonów;
3) przekazywanie informacji statystycznej w zakresie zarejestrowanych urodzeń, małżeństw i zgonów;
4) występowanie o zmianę numeru PESEL;
5) przyjmowanie oświadczeń koniecznych do uznania ojcostwa i prowadzenie rejestru uznań;
6) przyjmowanie innych oświadczeń z zakresu rejestracji stanu cywilnego;
7) wydawanie zaświadczeń:
a) potwierdzających uznanie ojcostwa,
b) o stanie cywilnym,
c) o przyjętych sakramentach,
d) stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo,
e) stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
f) o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby;
8) migracja aktów stanu cywilnego sporządzonych w księgach stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego oraz wydawanie odpisów skróconych i zupełnych aktów stanu cywilnego;
9) prowadzenie korespondencji z zakresu rejestracji stanu cywilnego;
10) dokonywanie wzmianek dodatkowych przy aktach stanu cywilnego na podstawie: prawomocnych orzeczeń sądów, ostatecznych decyzji administracyjnych, odpisów aktów stanu cywilnego, protokołów sporządzanych przez kierowników USC lub konsulów z czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, odpisów zagranicznych dokumentów stanu cywilnego lub innych dokumentów pochodzących od organów obcego państwa niewymagających uznania, innych dokumentów mających wpływ na treść lub ważność aktu;
11) zamieszczanie przypisków przy aktach stanu cywilnego;
12) przyjmowanie zapewnień, że osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie tego małżeństwa;
13) przyjmowanie oświadczeń woli o wstąpieniu w związek małżeński;
14) wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem ustawowego terminu oczekiwania;
15) prowadzenie postępowań dotyczących uznawania orzeczeń państw obcych na podstawie przepisów kpc, Brukseli IIa i umów międzynarodowych;
16) wydawanie decyzji z zakresu ustawy o zmianie imienia i nazwiska;
17) sprostowanie i uzupełnianie treści aktów stanu cywilnego w formie czynności materialnotechnicznej;
18) realizacja wniosków dotyczących wpisania lub odtworzenia treści aktów stanu cywilnego sporządzonych za granicą;
19) realizacja wniosków dotyczących zarejestrowania aktu stanu cywilnego w przypadku, gdy zdarzenie nastąpiło za granicą i nie zostało tam zarejestrowane;
20) realizacja wniosków dotyczących odtworzenia treści aktu stanu cywilnego w razie zaginięcia, zniszczenia całości lub części księgi stanu cywilnego;
21) realizacja wniosków dotyczących wpisania do ksiąg stanu cywilnego wypisów aktów stanu cywilnego sprzed 1 stycznia 1946 r. wydanych przez osoby, które prowadziły wyznaniową rejestrację stanu cywilnego w przypadku zaginięcia lub zniszczenia księgi stanu cywilnego lub jej części, a także gdy urząd stanu cywilnego nie posiada księgi, z której został sporządzony wypis;
22) wykonywanie postanowień wynikających z umów międzynarodowych oraz ratyfikowanych przez Polskę konwencji Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego;
23) wydawanie decyzji o odmowie wydania odpisów z aktów stanu cywilnego;
24) poświadczanie przez kierownika USC, za zgodność z oryginałem, dokumentów z akt zbiorowych;
25) obsługa zleceń w zakresie wydawania odpisów aktów stanu cywilnego;
26) aktualizacja danych w rejestrze PESEL;
27) usuwanie niezgodności w rejestrze PESEL w oparciu o akty stanu cywilnego;
28) prowadzenie archiwum USC;
29) konserwacja ksiąg stanu cywilnego;
30) prowadzenie sprawozdawczości w zakresie rejestracji stanu cywilnego;
31) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania i bieżące rozliczanie ich zużycia;
32) przygotowywanie wniosków o nadanie Medali za Długoletnie Pożycie Małżeńskie;
33) bieżąca aktualizacja kart informacyjnych dotyczących Urzędu Stanu Cywilnego;
34) organizacja uroczystości z okazji 50-lecia pożycia małżeńskiego;
35) prowadzenie spraw dotyczących mniejszości narodowych i repatriantów;
36) sporządzanie wykazu dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki zgodnie z ustawą prawo oświatowe oraz wykazu osób podlegających kwalifikacji wojskowej zgodnie z ustawą o powszechnym obowiązku obrony;
37) prowadzenie i aktualizowanie rejestru wyborców, sporządzanie spisów wyborców dla przeprowadzenia wyborów i referendów;
38) wydawanie zaświadczeń z rejestru mieszkańców;
39) udostępnianie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL;
40) nadawanie i zmiana numeru PESEL w zakresie wynikającym z ustawy o ewidencji ludności; 41) prowadzenie ewidencji ludności w formie elektronicznej w rejestrach mieszkańców i rejestrze PESEL;
42) przyjmowanie zgłoszeń związanych z realizacją obowiązku meldunkowego przez obywateli RP i cudzoziemców;
43) dokonywanie rejestracji danych w rejestrze PESEL w zakresie wynikającym z ustawy o ewidencji ludności;
44) aktualizowanie danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców poprzez wyjaśnianie niezgodności danych znajdujących się w tych rejestrach;
45) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach meldunkowych i wydawanie decyzji administracyjnych z tego zakresu;
46) prowadzenie spraw związanych z dyscypliną meldunkową;
47) prowadzenie sprawozdawczości z zakresu ewidencji ludności;
48) prowadzenie archiwum ewidencji ludności;
49) przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego i weryfikacja pod kątem kompletności dokumentacji i zgodności danych w Rejestrze Dowodów Osobistych i rejestrze PESEL prowadzonym w systemie informatycznym;
50) wydawanie zaświadczeń o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego;
51) unieważnianie dowodów osobistych w Rejestrze Dowodów Osobistych;
52) wydawanie dowodów osobistych po raz pierwszy, w związku z wymianą z powodu upływu terminu ważności, zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza, utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego;
53) prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w sprawach odmowy wydania dowodu osobistego w zakresie wynikającym z ustawy o dowodach osobistych;
54) udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi;
55) nadawanie numeru PESEL obywatelom polskim zamieszkującym poza granicami RP w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości;
56) aktualizowanie danych znajdujących się w Rejestrze Dowodów Osobistych poprzez wyjaśnianie niezgodności znajdujących się w tym rejestrze;
57) prowadzenie sprawozdawczości z zakresu dowodów osobistych;
58) prowadzenie archiwum dokumentacji dowodów osobistych;
59) organizacja uroczystości z okazji 100 – lecia urodzin.