Wydział Oświaty, Kultury i Integracji Społecznej
Dyrektor Wydziału: Dorota Ambroziak
tel: 29 679 54 53, pok. nr 2b
Zespół do spraw oświaty, kultury i sportu
tel: 29 679 54 63, pok. nr 2
Stanowisko do spraw oświaty: Renata Subda
Stanowisko do spraw kultury i sportu: Patrycja Zadroga
Zespół do spraw integracji społecznej i zdrowia
tel: 29 679 54 59, pok. nr 2
Stanowisko do spraw integracji społecznej i zdrowia: Dorota Goca
Stanowisko do spraw profilaktyki uzależnień: Sylwia Śladewska
Wydział Oświaty, Kultury i Integracji Społecznej
realizuje powierzone zadania w ramach funkcjonujących w jego strukturze Zespołów zadaniowych.
Zespół do spraw oświaty, kultury i sportu
realizuje zadania w zakresie:
- prowadzenie analizy funkcjonowania sieci placówek oświatowych na terenie Miasta oraz podejmowanie działań związanych z utrzymaniem, powoływaniem, przekształcaniem i likwidowaniem szkół podstawowych, gimnazjów i przedszkoli miejskich;
- opracowywanie propozycji sieci publicznych szkół podstawowych, gimnazjów i przedszkoli miejskich oraz granic obwodów szkół;
- opracowywanie projektów pierwszych statutów tworzonych szkół i przedszkoli;
- nadzorowanie i dbałość o rozwój organizacyjny szkół i przedszkoli, przygotowywanie raportu z realizacji zadań oświatowych;
- współdziałanie z dyrektorami szkół i przedszkoli w zakresie prowadzenia nowatorskich rozwiązań pedagogicznych;
- dokonywanie analizy i przedkładanie do zatwierdzenia rocznych arkuszy organizacyjnych przedszkoli i szkół na nowy rok szkolny;
- współdziałanie z Wydziałem Inwestycji w zakresie spraw związanych z prowadzeniem remontów w przedszkolach i szkołach;
- przygotowywanie i realizowanie uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza w zakresie spraw związanych z oświatą;
- realizowanie zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków osób prawnych i fizycznych w sprawie założenia szkół i przedszkoli niepublicznych;
- prowadzenie ewidencji szkół i przedszkoli niepublicznych;
- wydawanie zezwoleń na założenie szkoły publicznej;
- naliczanie dotacji, kontrola prawidłowości pobierania dotacji w zakresie liczby uczniów, na których przysługuje dotacja;
- prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem udzielanym pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi pracownikami umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego;
- prowadzenie baz danych oświatowych wymaganych przepisami prawa oświatowego;
- monitorowanie funkcjonowania Biuletynów Informacji Publicznej prowadzonych przez szkoły i przedszkola;
- współdziałanie z Mazowieckim Kuratorium Oświaty, ponadgminnymi organami oświatowymi, organizacjami i instytucjami, których celem statutowym jest działalność w zakresie oświaty;
- kontrolowanie realizacji obowiązku nauki przez młodzież w wieku 16-18 lat zamieszkującą na terenie Miasta;
- podejmowanie działań związanych z egzekucją obowiązku szkolnego, obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązku nauki w przypadku wystąpienia zaniedbań w tym zakresie;
- zapewnienie bezpłatnego przewozu dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do publicznych szkół podstawowych i gimnazjów;
- realizowanie procedur związanych z wykonywaniem zadań organu prowadzącego w zakresie stosunku pracy nauczycieli miejskich szkół i przedszkoli, a w szczególności:
- powierzanie nauczycielom stanowisk kierowniczych i odwoływania z tych stanowisk,
- przedstawianie projektu regulaminu wynagradzania nauczycieli,
- wyrażanie stanowiska dotyczącego obniżenia nauczycielowi tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć,
- prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli,
- przyznawanie dyrektorom i nauczycielom nagród,
- występowanie do Mazowieckiego Kuratora Oświaty w sprawie przyznawania nagród i odznaczeń,
- dokonywanie oceny pracy dyrektorów szkół i przedszkoli,
- prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów szkół i przedszkoli,
- realizowanie nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego zadań związanych z wyposażeniem szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe oraz z programem rządowym „Wyprawka szkolna”;
- opracowywanie założeń programowych oraz inicjowanie działań zmierzających do upowszechnienia kultury i sportu w Mieście;
- współdziałanie z placówkami upowszechniania kultury, stowarzyszeniami, środowiskami twórczymi, fundacjami i innymi organizacjami w zakresie realizacji na terenie Miasta wspólnych przedsięwzięć kulturalnych;
- opracowywanie kalendarza imprez kulturalnych i sportowych odbywających się w Mieście oraz organizacja lub współorganizacja imprez realizowanych przy finansowym zaangażowaniu Miasta;
- koordynowanie zadań instytucji kultury oraz monitorowanie ich działalności;
- organizowanie i współorganizowanie obchodów świąt państwowych i uroczystości miejskich;
- wykonywanie zadań związanych z tworzeniem, łączeniem, przekształcaniem oraz likwidacją instytucji kultury, a także opracowywanie projektów statutów tych instytucji;
- stwarzanie odpowiednich warunków rozwoju sportu w Mieście i przygotowywanie spraw związanych z powoływaniem miejskich instytucji działających w zakresie organizacji sportu, wypoczynku i rekreacji;
- przygotowywanie projektów podziałów środków finansowych przeznaczonych w budżecie Miasta na kulturę i sport;
- współdziałanie z klubami i stowarzyszeniami sportowymi w tym w zakresie określania zasad wykorzystywania bazy miejskich obiektów sportowych i urządzeń rekreacyjnych;
- prowadzenie rejestru miejskich instytucji kultury;
- opracowywanie i realizowanie uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza w zakresie spraw prowadzonych przez Wydział;
- przedstawienie Burmistrzowi wniosków w sprawie przyznawania nagród i wyróżnień za wybitne osiągnięcia twórcze, artystyczne i sportowe oraz upowszechnianie kultury i sportu;
- prowadzenie współpracy z innymi jednostkami w zakresie pozyskiwania środków pozabudżetowych.
Zespół do spraw integracji społecznej i zdrowia
realizuje zadania w zakresie:
- opracowywanie projektów programu współpracy z organizacjami pozarządowymi;
- przygotowywanie projektów rocznych wykazów zadań publicznych Miasta zlecanych do realizacji przez organizacje pozarządowe;
- organizowanie i przeprowadzanie konkursów ofert na zlecenie realizacji zadań Miasta przez organizacje pozarządowe na podstawie ustawy;
- nadzorowanie realizacji umów z organizacjami pozarządowymi;
- merytoryczne rozliczanie zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym;
- prowadzenie kontroli realizacji zleconych zadań i wykorzystania dotacji przez organizacje pozarządowe;
- nadzorowanie miejskich jednostek organizacyjnych prowadzących działalność z zakresu kultury i sportu;
- przygotowanie i przedkładanie Burmistrzowi Miasta projektu preliminarza na wykonanie Projektu Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- przygotowanie i przedkładanie Burmistrzowi Miasta projektu preliminarza na wykonanie Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii;
- organizacja działalności profilaktycznej realizowanej na terenie przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów;
- wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii;
- opracowywanie treści umów, zleceń i innych dokumentów związanych z realizacją MPPiRPA oraz MPPN;
- kontrola realizacji umów zleceń i innych zadań wynikających z MPP i RPA oraz MPPN;
- prowadzenie w ramach MPPiRPA zajęć profilaktycznych, edukacyjnych i socjoterapeutycznych dla dzieci pochodzących z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym;
- wypracowanie procedury konsultowania projektów aktów normatywnych podejmowanych przez Miasto w dziedzinach statutowych organizacji pozarządowych;
- wypracowanie procedury współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi przy tworzeniu Rocznych Programów Współpracy;
- wypracowanie sposobu monitorowania współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi;
- wypracowanie wieloletniego modelu współpracy pomiędzy Miastem a organizacjami pozarządowymi;
- koordynowanie działań wynikających z Rocznych Programów Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi;
- podejmowanie czynności organizacyjnych związanych ze wspieraniem zatrudnienia socjalnego;
- koordynacja działań prowadzonych w Miejskiej Świetlicy Socjoterapeutycznej i Centrum Integracji Społecznej;
- koordynacja działań prowadzonych w Centrum Dialogu Społecznego, w tym Lokalnego Centrum Kompetencji;
- prowadzenie spraw z zakresu świadczeń opieki zdrowotnej należących do zadań własnych Miasta lub zleconych miastu z zakresu administracji rządowej.