Wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego obywateli RP

 

Zgłoszenie wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego obywateli RP

Kogo dotyczy

Obywateli RP dokonujących wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony i podpisany formularz „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego” lub „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego”.
  2. Dowód osobisty lub ważny paszport.

W przypadku zgłoszenia wymeldowania przez pełnomocnika dodatkowo:

– pisemne pełnomocnictwo do wymeldowania,

– dowód osobisty pełnomocnika lub ważny paszport.

Formularze/wnioski do pobrania

Wzór formularza zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego.

Wzór formularza zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu czasowego.

Opłaty

  1. Nie pobiera się opłat za dokonanie czynności meldunkowych.
  2. Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia na wniosek osoby dokonującej wymeldowania lub jej pełnomocnika – 17 zł.
  3. Opłata skarbowa za udzielenie pełnomocnictwa – 17 zł. 

Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Jednostka/osoba odpowiedzialna

Urząd Stanu Cywilnego

Miejsce składania dokumentów

Urząd Miasta Ostrów Mazowiecka, parter - pok. nr 4

Godziny przyjęć: Poniedziałek – Piątek 8.00 – 16.00

Termin załatwienia sprawy

Niezwłocznie.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021r., poz. 735 ze zm.)

  2. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r., poz. 1191)

  3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2021 r., poz. 1923 ze zm.)

  4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2017 r., poz.2411)

Tryb odwoławczy

Brak, czynność materialno-techniczna.

Uwagi i dodatkowe informacje

  1. Obywatel polski, który opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego przed upływem deklarowanego pobytu obowiązany jest wymeldować się.

  2. Osoba może się wymeldować z miejsca pobytu stałego/czasowego dokonując zameldowania w nowym miejscu pobytu.

  3. Zgłoszenie wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego dokonuje się na piśmie utrwalonym w postaci:

a) papierowej

b) elektronicznej

c) przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego ds. informatyzacji

  1. Wymeldowania z pobytu stałego/czasowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub ważnego paszportu.

  2. Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.

  3. Zgłoszenie zgonu dokonane w urzędzie stanu cywilnego, zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.

  4. Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania lub wymeldowania budzą wątpliwości o zameldowaniu lub wymeldowaniu rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej.

  5. Organ gminy wydaje (z urzędu lub na wniosek) decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego albo czasowego i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się (patrz karta informacyjna „Wymeldowanie w drodze decyzji administracyjnej”).

 

Wytworzył:
Ewa Dziurda
(2018-01-02)
Udostępnił:
Duda Michał
(2016-05-17 14:33:56)
Ostatnio zmodyfikował:
Ewa Dziurda
(2022-07-01 09:41:10)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki