Zgłoszenie wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego obywateli RP
|
Kogo dotyczy
|
Obywateli RP dokonujących wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego
|
Wymagane dokumenty
|
- Wypełniony i podpisany formularz „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego” lub „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego”.
- Dowód osobisty lub ważny paszport.
W przypadku zgłoszenia wymeldowania przez pełnomocnika dodatkowo:
– pisemne pełnomocnictwo do wymeldowania,
– dowód osobisty pełnomocnika lub ważny paszport.
|
Formularze/wnioski do pobrania
|
Wzór formularza zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego.
Wzór formularza zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu czasowego.
|
Opłaty
|
- Nie pobiera się opłat za dokonanie czynności meldunkowych.
- Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia na wniosek osoby dokonującej wymeldowania lub jej pełnomocnika – 17 zł.
- Opłata skarbowa za udzielenie pełnomocnictwa – 17 zł.
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
|
Jednostka/osoba odpowiedzialna
|
Urząd Stanu Cywilnego
|
Miejsce składania dokumentów
|
Urząd Miasta Ostrów Mazowiecka, parter - pok. nr 4
Godziny przyjęć: Poniedziałek – Piątek 8.00 – 16.00
|
Termin załatwienia sprawy
|
Niezwłocznie.
|
Podstawa prawna
|
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021r., poz. 735 ze zm.)
-
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r., poz. 1191)
-
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2021 r., poz. 1923 ze zm.)
-
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2017 r., poz.2411)
|
Tryb odwoławczy
|
Brak, czynność materialno-techniczna.
|
Uwagi i dodatkowe informacje
|
-
Obywatel polski, który opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego przed upływem deklarowanego pobytu obowiązany jest wymeldować się.
-
Osoba może się wymeldować z miejsca pobytu stałego/czasowego dokonując zameldowania w nowym miejscu pobytu.
-
Zgłoszenie wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego dokonuje się na piśmie utrwalonym w postaci:
a) papierowej
b) elektronicznej
c) przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego ds. informatyzacji
-
Wymeldowania z pobytu stałego/czasowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub ważnego paszportu.
-
Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
-
Zgłoszenie zgonu dokonane w urzędzie stanu cywilnego, zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.
-
Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania lub wymeldowania budzą wątpliwości o zameldowaniu lub wymeldowaniu rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej.
-
Organ gminy wydaje (z urzędu lub na wniosek) decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego albo czasowego i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się (patrz karta informacyjna „Wymeldowanie w drodze decyzji administracyjnej”).
|