Wydział Planowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomościami

p.o. Kierownika Wydziału: Marzena Kosakowska

Tel. (29) 679 54 42, pokój nr 111

Stanowiska w ramach wydziału:

  • ds. gospodarki nieruchomościami - tel. (29) 679 54 32
  • ds. geodezyjnych, planowania i zagospodarowania przestrzennego - tel. (29) 679 54 42

Wydział Planowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomościami zajmuje się przygotowywaniem projektów strategii rozwoju miasta, stałym monitorowaniem działalności nad bieżącą realizacją strategii, prowadzeniem spraw zagospodarowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, obsługi Punktu Obsługi Inwestora a  w szczególności:

1. W zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego realizowane są zadania:

1) przygotowywanie dokumentów do sporządzenia oceny aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta, z uwzględnieniem wniosków w sprawie sporządzenia lub zmiany studium;

2) prowadzenie postępowań w procesie sporządzania lub zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania oraz planu miejscowego, w tym w szczególności:

a) zlecanie i monitorowanie opracowywania materiałów planistycznych takich jak: opracowanie ekofizjograficzne, prognoza oddziaływania na środowisko, prognoza skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego lub studium (bądź ich zmiany),

b) przeprowadzanie czynności zapewniających udział społeczeństwa w procesie planistycznym, poprzez podawanie do publicznej wiadomości ogłoszeń: o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego i studium oraz możliwości składania wniosków, o wyłożeniu do publicznego wglądu projektów tych dokumentów i możliwości wnoszenia uwag, w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, a także organizowanie dyskusji publicznych dotyczących przyjętych rozwiązań,

c) przeprowadzanie procesu opiniowania i uzgadniania projektów planu miejscowego i studium przez ustawowo wyznaczone do tego organy i instytucje;

3) uwzględnianie w zagospodarowaniu przestrzennym gminy, zgłaszanych przez właściwe organy wojskowe, ochrony granic i bezpieczeństwa państwa, potrzeb w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa;

4) zasięganie opinii właściwych organów wojskowych, ochrony granic i bezpieczeństwa państwa, dotyczących projektów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz uzgadnianie z ww. organami projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;

5) prowadzenie postępowania w sprawie wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego w tym;

a) sprawdzanie zgodności planowanej inwestycji z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

b) uzgadnianie projektu decyzji z niezbędnymi organami oraz stronami postępowania administracyjnego;

6) udostępnianie do wglądu studium i planu miejscowego oraz wydawanie z nich wypisów i wyrysów;

7) prowadzenie rejestru planów miejscowych oraz wniosków o ich sporządzenie lub zmianę, gromadzenie materiałów z nimi związanych, przechowywanie ich oryginałów, w tym uchylonych i nieobowiązujących;

8) wykonywanie należących do właściwości gminy zadań z zakresu ochrony zabytków;

9) współdziałanie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, Wydziałem Organizacji Bezpieczeństwa i Promocji Miasta, Zarządzaniem Kryzysowym w zakresie konserwacji i restauracji zabytków oraz opracowaniem planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych dla Miasta;

10) ustalanie opłat i odszkodowań związanych ze zmianą wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego oraz opracowywanie co najmniej raz w roku informacji o zgłoszonych żądaniach i wydanych decyzjach w tym zakresie;

11) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem, ustalaniem regulaminu komisji urbanistyczno-architektonicznej oraz zapewnianie jej obsługi administracyjnej;

12) opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województwa i sąsiednich gmin;

13) wykonywanie zadań z zakresu ochrony krajobrazu, w tym:

a) przeprowadzanie analiz z zakresu potrzeby ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń,

b) przeprowadzanie procesów przygotowania projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów i standardów jakościowych,

c) ustalanie kar pieniężnych za nieprzestrzeganie zasad i warunków ustalonych „uchwałą reklamową”;

14) wydawanie zaświadczeń:

a) o zgodności z ustaleniami planu miejscowego budowy obiektu będącego w budowie lub wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę (lub bez wymaganego zgłoszenia bądź pomimo wniesienia sprzeciwu przez właściwy organ),

b) o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami planu miejscowego,

c) o przeznaczeniu nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego Miasta;

15) wydawanie wypisów i wyrysów ze studium uwarunkowań i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;

16) przygotowywanie opinii o zgodności projektowanych podziałów nieruchomości z ustaleniami planu miejscowego;

17) prowadzenie postępowań dotyczących zatwierdzania podziałów nieruchomości;

18) przeprowadzanie procesów scalenia gruntów oraz zatwierdzanie projektów scalenia i wnioskowanie o wprowadzenie zmian w księgach wieczystych;

19) prowadzenie postępowań dotyczących zatwierdzania podziałów nieruchomości;

20) prowadzenie postępowań dotyczących rozgraniczeń nieruchomości;

21) przygotowanie materiałów projektowych i geodezyjnych niezbędnych do nabycia gruntów pod poszerzenie istniejących i projektowanych jezdni w celu nabycia gruntów;

     22) opiniowanie udzielenia koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż kopalin oraz wydobywania kopalin ze złóż, a także bezzbiornikowego magazynowania substancji i składowania odpadów w górotworze;

23) współdziałanie przy opracowywaniu programów rozwojowych Miasta, a w szczególności dokumentów dotyczących strategii rozwoju Miasta;

24) współpraca z Komórkami organizacyjnymi Urzędu oraz instytucjami zewnętrznymi w zakresie opracowania i wykonania projektów będących elementami realizowanej strategii rozwoju Miasta oraz współpraca przy pracach związanych z wprowadzaniem zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta;

25) opracowywanie sprawozdań na temat stanu realizacji strategii i rozwoju, przedstawianie zagrożeń w ich realizacji oraz ewentualnych propozycji modyfikacji;

26) inicjowanie i podejmowanie działań związanych z rozwojem lokalnym, a w szczególności pobudzanie rozwoju społeczno – gospodarczego Miasta;

27) obsługa inwestorów zainteresowanych lokowaniem inwestycji na terenach należących do Miasta;

28) inicjowanie i podejmowanie współpracy z przedsiębiorcami w celu podejmowania wspólnych przedsięwzięć sprzyjających rozwojowi gospodarczemu Miasta i wzrostowi jego konkurencyjności;

29) gromadzenie i analizowanie danych na temat gospodarczego i społecznego rozwoju Miasta;

30) prowadzenie Punktu Obsługi Inwestora (POI) oraz realizacja zadań w ramach funkcjonowania POI, w tym:

a) przygotowywanie kompletnej oferty inwestycyjnej miasta, jej weryfikacja i aktualizacja, w tym nadzór nad danymi niezbędnymi do jej opracowania;

b) aktualizacja danych dotyczących oferty inwestycyjnej na portalu miasta oraz dbałość o aktualność informacji, w tym nadzór nad administratorem strony w tym zakresie;

c) weryfikacja oferty inwestycyjnej i działań POI pod kątem zgodności ze Strategią Zrównoważonego Rozwoju Miasta Ostrów Mazowiecka do 2030 Roku - aktualizacja, w szczególności w zakresie ładu przestrzennego i gospodarki nieruchomościami;

d) organizacja/ udział w organizowanych przez Miasto działaniach promujących ofertę inwestycyjną miasta;

e) udzielanie informacji przedsiębiorcom/ inwestorom, w tym prezentacja posiadanej przez miasto oferty inwestycyjnej;

f) organizowanie w razie potrzeby wizyt lokalizacyjnych inwestorów na terenie miasta i współdziałanie z innymi podmiotami w tym zakresie;

g) asystowanie inwestorom w niezbędnych procedurach administracyjnych i prawnych na poziomie gminy, występujących w trakcie realizacji projektu inwestycyjnego;

h) opieka poinwestycyjna dla firm łącznie ze wsparciem firm, które już działają na terenie Miasta;

i) współdziałanie z podmiotami zaangażowanymi w obsługę inwestora na szczeblu ponadgminnym w szczególności z Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH), Regionalnym Centrum Obsługi Inwestora (RCOI) i Specjalną Strefą Ekonomiczną (SSE);

j) znajomość i przestrzeganie standardów obsługi inwestora na każdym etapie działania.

2. W zakresie gospodarki nieruchomościami realizowane są zadania:

1) tworzenie gminnego zasobu gruntów na cele rozwojowe Miasta i zorganizowanej działalności inwestycyjnej;

2) prowadzenie spraw z zakresu regulowania własności nieruchomości komunalnych i gospodarowania zasobami komunalnymi, w tym występowanie do Sądu Rejestrowego – Wydział Ksiąg Wieczystych o wprowadzenie stosownych zapisów w związku z regulowaniem własności nieruchomości komunalnych;

3) prowadzenie ewidencji gminnego zasobu nieruchomości oraz sporządzanie planów wykorzystywania tego zasobu;

4) współdziałanie z biegłymi rzeczoznawcami w sprawach ustalania wartości gruntów, budynków i mieszkań przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste;

5) przygotowywanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę oraz podawanie do publicznej wiadomości informacji o sporządzonych wykazach;

6) prowadzenie postępowań w zakresie sprzedaży, oddawania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, dzierżawę lub najem (w drodze przetargu lub w trybie bezprzetargowym) oraz w zakresie oddawania w trwały zarząd i użyczania nieruchomości miejskich;

7) udział w postępowaniach dotyczących nabywania nieruchomości na rzecz Miasta, w tym w drodze zamiany, zasiedzenia i spadkobrania;

8) obciążanie nieruchomości miejskich koniecznymi służebnościami oraz wnioskowanie o ustanowienie takich służebności na rzecz Miasta w ciężar nieruchomości innych osób;

9) podejmowanie czynności związanych z ujawnianiem prawa własności i innych praw rzeczowych Miasta w księgach wieczystych oraz w katastrze nieruchomości (ewidencji gruntów i budynków);

10) ustalanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego, użytkowania, trwałego zarządu i najmu nieruchomości miejskich;

11) prowadzenie spraw z zakresu rozwiązywania umów użytkowania wieczystego i użytkowania oraz wygaszania trwałego zarządu;

12) prowadzenie spraw związanych z procesem ustalania i wypłaty odszkodowań za grunty przejęte pod budowę dróg miejskich;

13) przeprowadzanie procesów ustalania opłat adiacenckich;

14) zapewnianie gruntów na potrzeby rodzinnych ogrodów działkowych;

15) prowadzenie postępowań w zakresie przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, w tym także wnioskowanie do Rady Miasta o zastosowanie bonifikaty od opłat za przekształcenie oraz o wyrażenie zgody na odstąpienie od żądania zwrotu udzielonych bonifikat;

16) przygotowywanie dokumentacji dotyczącej ustanawiania odrębnej własności lokali;

17) prowadzenie spraw pierwokupu nieruchomości;

18) współdziałanie z Wydziałem Inwestycji i Pozyskiwania Środków Zewnętrznych w zakresie zwiększania posiadanej bazy lokalowej w ramach budowy budynków mieszkalnych i socjalnych.

Wytworzył:
(2024-12-30)
Udostępnił:
Dąbkowska Małgorzata
(2025-03-20 12:31:55)
Ostatnio zmodyfikował:
Dąbkowska Małgorzata
(2025-03-26 14:31:43)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki