Wydział Oświaty, Kultury i Integracji Społecznej

Dyrektor Wydziału: Katarzyna Teresa Krupińska

Tel. (29) 679 54 53, pokój nr 2B

Stanowiska w ramach wydziału:

  • ds. oświaty - tel. (29) 679 54 63
  • ds. kultury i sportu - tel. (29) 679 54 59
  • ds. profilaktyki uzależnień - tel. (29) 679 54 59
  • ds. integracji społecznej i zdrowia - tel. (29) 679 54 59

Wydział Oświaty, Kultury i Integracji Społecznej realizuje sprawy oświaty, integracji społecznej, kultury, sportu, zdrowia oraz rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii, a w szczególności:

1. W zakresie oświaty, kultury i sportu realizowane są zadania:

1) prowadzenie analizy funkcjonowania sieci jednostek oświatowych na terenie Miasta oraz podejmowanie działań związanych z utrzymaniem, powoływaniem, przekształcaniem i likwidowaniem szkół podstawowych i przedszkoli miejskich;

2) opracowywanie propozycji sieci publicznych szkół i przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Miasto oraz granic obwodów szkół;

3) opracowywanie projektów pierwszych statutów tworzonych szkół i przedszkoli;

4) nadzorowanie i dbałość o rozwój organizacyjny szkół i przedszkoli, przygotowywanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych;

5) współdziałanie z dyrektorami szkół i przedszkoli w zakresie prowadzenia nowatorskich rozwiązań pedagogicznych;

6) dokonywanie analizy i przedkładanie do zatwierdzenia rocznych arkuszy organizacyjnych przedszkoli i szkół na nowy rok szkolny;

7) współdziałanie z Wydziałem Rozwoju Gospodarczego w zakresie spraw związanych z prowadzeniem remontów w przedszkolach i szkołach;

8) przygotowywanie i realizowanie uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza w zakresie spraw związanych z oświatą;

9) realizowanie zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków osób prawnych i fizycznych w sprawie założenia szkół i przedszkoli niepublicznych;

10) prowadzenie ewidencji szkół i przedszkoli niepublicznych;

11) wydawanie zezwoleń na założenie szkoły publicznej;

12) naliczanie dotacji, kontrola prawidłowości pobierania dotacji w zakresie liczby uczniów, na których przysługuje dotacja;

13) prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem udzielanym pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi pracownikami umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego;

14) prowadzenie baz danych oświatowych wymaganych przepisami prawa oświatowego;

15) monitorowanie funkcjonowania Biuletynów Informacji Publicznej prowadzonych przez szkoły i przedszkola;

16) współdziałanie z Kuratorium Oświaty, organizacjami i instytucjami, których celem statutowym jest działalność w zakresie oświaty;

17) kontrolowanie realizacji obowiązku nauki przez młodzież w wieku 16-18 lat zamieszkującą na terenie Miasta;

18) podejmowanie działań związanych z egzekucją obowiązku szkolnego, obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązku nauki w przypadku wystąpienia zaniedbań w tym zakresie;

19) zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, zamieszkałym na terenie Miasta, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do szkoły;

20) realizowanie procedur związanych z wykonywaniem zadań organu prowadzącego w zakresie stosunku pracy nauczycieli miejskich szkół i przedszkoli, a w szczególności:

a) powierzanie nauczycielom stanowisk kierowniczych i odwoływania z tych stanowisk,

b) przedstawianie projektu regulaminu wynagradzania nauczycieli,

c) wyrażanie stanowiska dotyczącego obniżenia nauczycielowi tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć,

d) prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli,

e) przyznawanie dyrektorom i nauczycielom nagród,

f) występowanie do Mazowieckiego Kuratora Oświaty w sprawie przyznawania nagród i odznaczeń,

g) dokonywanie oceny pracy dyrektorów szkół i przedszkoli;

21) realizowanie nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego zadań związanych z wyposażeniem szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe oraz z programem rządowym „Wyprawka szkolna”;

22) opracowywanie założeń programowych oraz inicjowanie działań zmierzających do upowszechniania kultury i sportu w Mieście;

23) współdziałanie z placówkami upowszechniania kultury, stowarzyszeniami, środowiskami twórczymi, fundacjami i innymi organizacjami w zakresie realizacji na terenie Miasta wspólnych przedsięwzięć kulturalnych;

24) opracowywanie kalendarza imprez kulturalnych i sportowych odbywających się w Mieście oraz organizacja lub współorganizacja imprez o charakterze oświatowym realizowanych przy finansowym zaangażowaniu Miasta;

25) koordynowanie zadań instytucji kultury i sporu oraz monitorowanie ich działalności;

26) organizowanie i współorganizowanie obchodów świąt państwowych i uroczystości miejskich;

27) wykonywanie zadań związanych z tworzeniem, łączeniem, przekształcaniem oraz likwidacją instytucji kultury, a także opracowywanie projektów statutów tych instytucji;

28) stwarzanie odpowiednich warunków rozwoju sportu w Mieście i przygotowywanie spraw związanych z powoływaniem miejskich instytucji działających w zakresie organizacji sportu, wypoczynku i rekreacji;

29) przygotowywanie projektów podziałów środków finansowych przeznaczonych w budżecie Miasta na kulturę i sport;

30) współdziałanie z klubami i stowarzyszeniami sportowymi, w tym w zakresie określania zasad wykorzystywania bazy miejskich obiektów sportowych i urządzeń rekreacyjnych;

31) prowadzenie rejestru miejskich instytucji kultury;

32) opracowywanie i realizowanie uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza w zakresie kultury i sportu;

33) przedstawienie Burmistrzowi wniosków w sprawie przyznawania nagród i wyróżnień za wybitne osiągnięcia twórcze, artystyczne i sportowe oraz upowszechnianie kultury i sportu;

34) prowadzenie współpracy z innymi jednostkami w zakresie pozyskiwania środków pozabudżetowych.

2. W zakresie integracji społecznej i zdrowia realizowane są zdania:

1) opracowywanie projektów programu współpracy z organizacjami pozarządowymi;

2) przygotowywanie rocznych wykazów zadań publicznych Miasta zlecanych do realizacji przez organizacje pozarządowe;

3) organizowanie i przeprowadzanie konkursów ofert na zlecenie realizacji zadań Miasta przez organizacje pozarządowe;

4) nadzorowanie realizacji umów z organizacjami pozarządowymi;

5) merytoryczne rozliczanie zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym;

6) prowadzenie kontroli realizacji zleconych zadań i wykorzystania dotacji przez organizacje pozarządowe;

7) wypracowanie procedury współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi przy tworzeniu Rocznych Programów Współpracy;

8) wypracowanie sposobu monitorowania współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi;

9) wypracowanie wieloletniego modelu współpracy pomiędzy Miastem a organizacjami pozarządowymi;

10) koordynowanie działań wynikających z Rocznych Programów Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi;

11) przygotowywanie i realizacja Projektu Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Akoholowych;

12) przygotowywanie i realizacja Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii;

13) organizacja działalności profilatycznej realizowanej na terenie szkół i przedszkoli;

14) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii;

15) opracowywanie treści umów, zleceń i innych dokumentów związanych z realizacją MPPiRPA oraz MPPN;

16) kontrola realizacji umów zleceń i innych zadań wynikających z MPPiRPA oraz MPPN;

17) prowadzenie w ramach MPPiRPA zajęć profilaktycznych, edukacyjnych i socjoterapeutycznych dla dzieci pochodzących z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym;

18) podejmowanie czynności organizacyjnych związanych ze wspieraniem zatrudnienia socjalnego;

19) koordynacja działań prowadzonych w Miejskiej Świetlicy Socjoterapeutycznej i Centrum Integracji Społecznej;

20) koordynacja działań prowadzonych w Centrum Dialogu Społecznego, w tym Lokalnego Centrum Kompetencji;

21) organizowanie i koordynowanie działań związanych z bieżącym użytkowaniem budynków: „Jatki”, Kultura pod Napięciem”, „Miejskiej Świetlicy Socjoterapeutycznej i Centrum Integracji Społecznej”, „Centrum Dialogu Społecznego”;

22) prowadzenie spraw z zakresu świadczeń opieki zdrowotnej należących do zadań własnych Miasta lub zleconych Miastu z zakresu administracji rządowej;

23) opiniowanie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Miasta;

24) wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Urząd;

25) przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;

26) monitorowanie działalności Urzędu w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;

27) opracowywanie i realizowanie uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza w zakresie integracji społecznej i zdrowia.

Wytworzył:
(2024-12-30)
Udostępnił:
Dąbkowska Małgorzata
(2025-03-20 13:18:25)
Ostatnio zmodyfikował:
Dąbkowska Małgorzata
(2025-03-27 09:45:31)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki